„O vjernici, ne uzimajte za bliske prijatelje druge mimo vas, jer (drugi) vam propast žele, jedva čekaju da muka dopadnete! Mržnja izbija iz usta njihovih, dok je ono što kriju prsa njihova još gore! Mi vam dokaze iznosimo, ako pameti imate! Eto, vi njih volite, a oni vas ne vole, a vi vjerujete u sve Knjige. Kada vas sretnu, oni govore: 'Vjerujemo!', a čim se nasamo nađu, od zlobe (prema vama) vrhove prstiju grizu! Reci: 'Umrite od muke!' Allah doista dobro zna šta je u svačijim prsima“ (Ali Imran,118,119)
Ibn Abbas u vezi s ovim ajetom kaže: “Neki muslimani su održavali veze sa Jevrejima, zbog susjedstva i savezništva u predislamskom periodu, pa im je Allah, dželle šanuhu, zbog bojazni da ih kakvo zlo ne snađe zabranio njihovo uzimanje za bliske prijatelje i povodom njih objavio: „O vjernici, ne uzimajte za bliske prijatelje druge mimo vas…“ Predaju bilježe Ibn Džerir i Ibn Ebi Hatim.
Također, od njega se prenosi da je za riječi Uzvišenog: „O vjernici, ne uzimajte za bliske prijatelje druge mimo vas...“, rekao: “To su licemjeri”. Predaju bilježi Ibn Ebi Hatim.
Od Omera b. El-Hattaba, radijallahu anhu, se prenosi da mu je rečeno: “Ovdje je jedan dječak iz Hire, brižljivi pisar, pa mogao bi ga uzeti za pisara!? On reče: “Time bih za bliskog saradnika uzeo nekoga ko nije vjernik! “ Predaju bilježi Ibn Ebi Šejba.
Od Er-Rebi'a se prenosi da je za riječi „...ne uzimajte za bliske prijatelje...“ rekao: “Ne uvodite kod sebe licemjere prijateljujući s njima pored vjernika”.
Imam Kurtubi u komentaru ovog ajeta kaže: “Ovim je ajetom Allah, dželle šanuhu, zabranio vjernicima da od nevjernika, Jevreja i sljedbenika strasti uzimaju prisne i intimne prijatelje kojima će povjeravati svoja mišljenja i na koje će se oslanjati u svojim poslovima”.
Također, od njega se prenosi da je za riječi Uzvišenog: „O vjernici, ne uzimajte za bliske prijatelje druge mimo vas...“, rekao: “To su licemjeri”. Predaju bilježi Ibn Ebi Hatim.
Od Omera b. El-Hattaba, radijallahu anhu, se prenosi da mu je rečeno: “Ovdje je jedan dječak iz Hire, brižljivi pisar, pa mogao bi ga uzeti za pisara!? On reče: “Time bih za bliskog saradnika uzeo nekoga ko nije vjernik! “ Predaju bilježi Ibn Ebi Šejba.
Od Er-Rebi'a se prenosi da je za riječi „...ne uzimajte za bliske prijatelje...“ rekao: “Ne uvodite kod sebe licemjere prijateljujući s njima pored vjernika”.
Imam Kurtubi u komentaru ovog ajeta kaže: “Ovim je ajetom Allah, dželle šanuhu, zabranio vjernicima da od nevjernika, Jevreja i sljedbenika strasti uzimaju prisne i intimne prijatelje kojima će povjeravati svoja mišljenja i na koje će se oslanjati u svojim poslovima”.
Rekao je Poslanik, sallallahu alejhi ve
sellem,: „Čovjek je na vjeri svoga prijatelja, pa neka svako od vas gleda s kim prijateljuje.“ (Ebu Davud)
Od Ibn Mes'uda se prenosi da je rekao:“ Ljude gledajte prema njihovim prijateljima“.
Zatim, Uzvišeni pojašnjava značenje zbog kojeg je zabranio prijateljevanje s njima, pa kaže: „...jer (drugi) vam propast žele...“, tj. štetu. Znači, stalno se trude da vam naštete.
El-Kurtubi kaže: Ebu Musa el-Eš'ari je došao kod Omera, radijallahu anhu, sa obračunom, pa ga je predao Omeru, a njega to začudi. Potom Omeru dođe dopis pa reče Ebu Musau: „Gdje ti je pisar da ovaj dopis pročita ljudima“? „Ne ulazi on u mesdžid”, reče ovaj. “A zašto”, upita Omer. “Je li nevjernik”? “Kršćanin je”, reče Ebu Musa. Omer ga dohvati i reče: “Ne približavaj ih kada ih je Allah, dželle šanuhu, udaljio, ne ukazuj im počast kada ih je Allah, dželle šanuhu, ponizio i ne povjeravaj im kada ih Allah, dželle šanuhu, smatra vjerolomnim”.
U djelu imama Muhammeda b. Veddaha stoji: Esed b. Musa pripovijeda: U predanjima je zabilježeno: “Ko se druži sa novotarom od njega će biti otrgnuta neporočnost i biće prepušten samome sebi. Ko ode kod novotara, otišao je u rušenje islama”.
El-Evzai veli: “Vaši su prethodnici prema njima – tj. prema sljedbenicima novotarija – imali oštre jezike, od njih su im se srca grčila, a ljude su upozoravali na njihovu novotariju”.
Od El-Hasana se prenosi da je rekao:” Nemoj se družiti sa sljedbenikom novotarije jer će ti se srce razboljeti”.
Ibrahim veli: “Nemojte se družiti sa sljedbenicima novotarija i nemojte s njima razgovarati, jer se bojim da vam se srca ne odmetnu”. Ova predanja bilježi Ibn Veddah.
Šejhul-islam Muhammed b. Abdulvehhab, rahimehullah, veli: “Znaj, Allah, dželle šanuhu, ti se smilovao da govor ispravnih prethodnika o neprijateljevanju sa sljedbenicima novotarija i zablude je o zabludi koja ne izvodi iz vjere”. Kraj njegovog govora.
Ako je ovakav govor i oštrina ispravnih prethodnika o neprijateljevanju sa sljedbenicima novotarije i zablude, i zabranjivanje druženja sa njima iako su muslimani; šta tek misliš o druženju sa nevjernicima, licemjerima i surovim beduinima – koji ne vjeruju u Allaha i Njegovog Poslanika – i rade za njihove interese, njihovom branjenju, lijepom mišljenju o njima iako su jedno od dvoje: nevjernici ili licemjeri? Među njima je malo onih koji se interesuju za poznavanje islama.
Ovakva osoba je od njihovih vođa i drugova. Na Sudnjem danu će biti proživljen sa njima.
Uzvišeni veli:
„Sakupite one koji su sebi nasilje učinili i njihove partnere…“ (As-Saffat,22)
, „i kada se duše spoje“ . (At-Takwir,7)
A u hadisu je spomenuto: „Čovjek neće voliti neki narod a da neće biti proživljen sa njima.“
sellem,: „Čovjek je na vjeri svoga prijatelja, pa neka svako od vas gleda s kim prijateljuje.“ (Ebu Davud)
Od Ibn Mes'uda se prenosi da je rekao:“ Ljude gledajte prema njihovim prijateljima“.
Zatim, Uzvišeni pojašnjava značenje zbog kojeg je zabranio prijateljevanje s njima, pa kaže: „...jer (drugi) vam propast žele...“, tj. štetu. Znači, stalno se trude da vam naštete.
El-Kurtubi kaže: Ebu Musa el-Eš'ari je došao kod Omera, radijallahu anhu, sa obračunom, pa ga je predao Omeru, a njega to začudi. Potom Omeru dođe dopis pa reče Ebu Musau: „Gdje ti je pisar da ovaj dopis pročita ljudima“? „Ne ulazi on u mesdžid”, reče ovaj. “A zašto”, upita Omer. “Je li nevjernik”? “Kršćanin je”, reče Ebu Musa. Omer ga dohvati i reče: “Ne približavaj ih kada ih je Allah, dželle šanuhu, udaljio, ne ukazuj im počast kada ih je Allah, dželle šanuhu, ponizio i ne povjeravaj im kada ih Allah, dželle šanuhu, smatra vjerolomnim”.
U djelu imama Muhammeda b. Veddaha stoji: Esed b. Musa pripovijeda: U predanjima je zabilježeno: “Ko se druži sa novotarom od njega će biti otrgnuta neporočnost i biće prepušten samome sebi. Ko ode kod novotara, otišao je u rušenje islama”.
El-Evzai veli: “Vaši su prethodnici prema njima – tj. prema sljedbenicima novotarija – imali oštre jezike, od njih su im se srca grčila, a ljude su upozoravali na njihovu novotariju”.
Od El-Hasana se prenosi da je rekao:” Nemoj se družiti sa sljedbenikom novotarije jer će ti se srce razboljeti”.
Ibrahim veli: “Nemojte se družiti sa sljedbenicima novotarija i nemojte s njima razgovarati, jer se bojim da vam se srca ne odmetnu”. Ova predanja bilježi Ibn Veddah.
Šejhul-islam Muhammed b. Abdulvehhab, rahimehullah, veli: “Znaj, Allah, dželle šanuhu, ti se smilovao da govor ispravnih prethodnika o neprijateljevanju sa sljedbenicima novotarija i zablude je o zabludi koja ne izvodi iz vjere”. Kraj njegovog govora.
Ako je ovakav govor i oštrina ispravnih prethodnika o neprijateljevanju sa sljedbenicima novotarije i zablude, i zabranjivanje druženja sa njima iako su muslimani; šta tek misliš o druženju sa nevjernicima, licemjerima i surovim beduinima – koji ne vjeruju u Allaha i Njegovog Poslanika – i rade za njihove interese, njihovom branjenju, lijepom mišljenju o njima iako su jedno od dvoje: nevjernici ili licemjeri? Među njima je malo onih koji se interesuju za poznavanje islama.
Ovakva osoba je od njihovih vođa i drugova. Na Sudnjem danu će biti proživljen sa njima.
Uzvišeni veli:
„Sakupite one koji su sebi nasilje učinili i njihove partnere…“ (As-Saffat,22)
, „i kada se duše spoje“ . (At-Takwir,7)
A u hadisu je spomenuto: „Čovjek neće voliti neki narod a da neće biti proživljen sa njima.“
Нема коментара:
Постави коментар