ONA PRISUSTVUJE BAJRAM -
NAMAZIMA
Prenosi
se od Ummu ‘Atijje da je rekla: “Allahov Poslanik, sallallahu alejhi we
sellem, naredio nam je da izađemo na bajram - namaze, djevojčicama i djevojkama,
a onima koje imaju menstruaciju naredio je da se udalje s mjesta gdje će se
klanjati namaz.” (Ibid, 6/178,179)
Od nje se, također, prenosi
da je rekla: “Bilo nam je naređeno da izađemo na dan bajrama, punoljetne
djevojke i one koje to nisu.” Rekla je: “Izašle bi i one koje imaju menstruaciju,
ali su bile iza svih ljudi i donosile su tekbire zajedno s ostalim svijetom.”” (Ibid, 6/179)
Od nje se prenosi i da je
rekla: “Allahov Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, nam je naredio da
izvedemo na bajrame djevojčice, one koje imaju menstruaciju kao i punoljetne
djevojke i one koje to nisu. Što se tiče onih koje su imale menstruaciju, one
nisu pristupale namazu, ali su prisustvovale dobru i pozivu upućenom
muslimanima. Rekla sam: “O Allahov poslaniče, jedna od nas nema haljine.”
Odgovorio je: “Neka je odjene njena sestra svojom haljinom.”” (Ibid, 6/180)
U Buharijinom “Sahihu” navodi se: “Pričao nam
je Muhammed bin Selam, pa je rekao: “Obavijestio nas je Abdul-Vehhab, a on
prenosi od Ejjuba, a on od Hafse bint Sirrin da je rekla: “Zabranjivali smo našim
djevojkama da izlaze za bajrame. Stigla je jedna žena i odsjela u dvorcu
Beni-Halef i pričala o svojoj sestri čiji je muž bio u borbi s Allahovim
Poslanikom, sallallahu alejhi we sellem, u dvanaest pohoda, a i njena sestra je
šest puta bila s njim u tim pohodima. Ona je kazivala: “Brinule smo se o
ranjenima, a i o bolesnima, pa je moja sestra upitala Allahovog Poslanika, sallallahu
alejhi we sellem: “Neće li škoditi ako neka od nas ne bude imala haljinu pa ne
izađe?’’Odgovorio je: “Neka je odjene njena prijateljica svojom haljinom
i neka prisustvuje dobru i pozivu upućenom vjernicima.” Hafsa je rekla:
“Kada je stigla Ummu Atijje, otišla sam kod nje i pitala je: “Jesi li čula
Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi we sellem?” Odgovorila je: “Žrtvovala
bih oca za njega, jesam” - nikad ga (Poslanika, sallallahu alejhi we
sellem) ne bi spomenula, a da nije rekla “žrtvovala bih oca za njega.” “Čula
sam ga kad kaže: “Neka izađu djevojke i one koje su punoljetne” - ili je rekao:
“Neka izađu one koje su punoljetne i djevojke - i one koje imaju menstruaciju.
Neka prisustvuju dobru i pozivu upućenom mu’minima, a one koje imaju
menstruaciju neka se udalje od mjesta gdje će se klanjati.” Hafsa je rekla: “Upitala
sam je: - Zar i one koje imaju menstruaciju?” - Odgovorila je: “Da. Zar one
koje imaju menstruaciju ne borave na Arefatu? I zar ne prisustvuju tome?”” (Fethul - bari, 2/469)
U Buharijinom “Sahihu”,
također, navodi se drugo predanje od Ummu Atijje koja kaže: “Bilo nam je
naređeno da izađemo na dan bajrama, pa čak da izađu i djevojke koje nisu punoljetne,
pa čak i one koje imaju menstruaciju, ali da budu iza svijeta, da donose
tekbire zajedno s njima, da čine dove kad i oni čine dove, da traže od Allaha,
dž.š., da prospe Svoj blagoslov i čistotu toga dana.” (Fethul - bari,
2/461)
U ovim vjerodostojnim
hadisima nalazi se očiti dokaz da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi we
sellem, obraćao ogromnu pozornost na svijest osjećajne i intelektualne žene
muslimanke. Stoga je naredio da sve izađu, pa čak i one koje su imale
menstruaciju, s tim da su one oslobođene namaza i nije im dozvoljeno da
prisustvuju mjestu na kojem se klanja. On je svojim pozivom obuhvatio sve žene,
vodeći računa da one učestvuju u ovakvim velikim svečanostima, da prisustvuju
pozivu upućenom vjernicima, da uče tekbire zajedno s drugima, da čine dove zajedno
s drugima i da proživljavaju probleme islamskog ummeta o kojima se govori s minbera
nakon Bajram - namaza.
Allahov Poslanik, sallallahu
alejhi we sellem, poklanjao je pažnju podučavanju, usmjeravanju žene i njenom uključivanju
u izgradnju islamskog društva, pa je odredio vrijeme u kojem će se samo njima obraćati.
Upućivao bi se na mjesto gdje su se one sakupljale, govorio bi im i podsjećao
ih na njihove obaveze, pa je ovaj njegov govor i podsjećanje prešlo u obavezu
da to čine i imami. U to ćemo se uvjeriti na osnovu hadisa kojeg bilježe El -
Buhari i Muslim od Ibn - Džurejdža koji je rekao:
“Obavijestio
me je ‘Ata’ od Džabira bin Abdullaha da je rekao: “Čuo sam ga da kaže: “Allahov
Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, je na Bajram ustao i klanjao, pa je počeo
s namazom prije hutbe, a zatim se obratio ljudima. Pošto je Allahov Poslanik, sallallahu
alejhi we sellem, završio, sišao je, došao do žena i podsjetio ih na njihove
obaveze - a oslanjao se na Bilalovu ruku dok je Bilal prostirao svoj ogrtač
kako bi žene bacale na njega sadaku. Upitao sam ‘Ataa: “Je li to bio sadekatul
- fitr?” Odgovorio je: “Ne. Ovo je sadaka kojom žene udjeljuju svoje prstenje,
pa one to i čine.” Upitao sam ‘Ataa: “Da li sada imam ima pravo da dođe kod žena
upozoravajući ih na njihove obaveze?” Odgovorio je: “Dakako! Naravno da je to
njihova obaveza. Ne znam šta im je pa to oni ne čine?” (Fethul - bari,
2/466)
U ovom hadisu navodi se da
se Allahov Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, obratio ženama, da ih je podsjetio
na njihove dužnosti i da je uzeo od njih ono što im je bilo vrijedno, kao
sadaku. U drugom hadisu kojeg bilježe El - Buhari i Muslim od Ibn - Tavusa, a
on od Ibn - ‘Abbasa, radijallahu anhu, dodaje da ih je podsjetio na prisegu
(bej’at) i da se uvjerio u njihovu postojanost u toj prisegi.
Ibn - ‘Abbas je pričao: “Prisustvovao
sam ramazanskom Bajram - namazu i s Poslanikom, sallallahu alejhi we sellem, i
s Ebu - Bekrom, i s Omerom i s Osmanom. Svi su ga klanjali prije hutbe, a onda bi
se obratili prisutnima.” Pričao je: “Allahov Poslanik, sallallahu alejhi
we sellem, sišao je s minbera - kao da sad gledam kako rukom ljudima govori da
sjednu - zatim se uputio prema ženama, a s njim je bio i Bilal. Govorio je:
“O Vjerovjesniče, kada ti dođu vjernice da ti polože prisegu: da
neće Allahu nikoga ravnim smatrati,...” (Al-Mumtahina, 12), pa je proučio
ovaj ajet do kraja, a onda je rekao: “Jeste li i vi tako učinile?” Rekla
je jedna žena - a ni jedna mu osim nje nije odgovorila: “Da Allahov Poslaniče”
- a tada nije znao ko je ona. Rekao je: “Dijelite sadaku.” Bilal je
prostro svoj ogrtač, a zatim je rekao: “Dođite ovamo. Neka su vam otkupnina
moj otac i majka”, te su bacale svoj nakit i prstenje u Bilalov ogrtač.” (Fethul - bari,
2/466)
Nema sumnje da ovo
Poslanikovo, sallallahu alejhi we sellem, obraćanje ženama, njegovo predavanje njima,
uzimanje sadake od njih, kao i potvrda njihove prisege, predstavlja obavezu za
njih da obavljaju obrede ove vjere. Ovo predstavlja i poticaj na njihovo činjenje
dobrih djela. Sve ovo odigralo se zahvaljujući pozivu na zajedničko klanjanje
Bajrama. U ovome se nalazi i dokaz važnosti zajedničkog namaza u životu
pojedinca i zajednice u islamskom društvu.
Pošto
islam ne obavezuje ženu da prisustvuje namazu u džema’atu u džamiji, on je učinio
mustehabom - dozvoljenim da žene mogu klanjati namaz zajedno u džema’atu, ako se
sakupe na jednom mjestu. Ona koja će im biti imam staje na sredinu, između
njih, ne izlazeći ispred njih. One neće učiti ni ezan a niti ikamet. Ovako je činila
majka vjernika Ummu Seleme kada bi predvodila džemat žena. (Ahkam an- nisa – Ibn
Kajjim El Dževzije, str.186-204)
Iz knjige:
LIČNOST ŽENE MUSLIMANKE
ONAKO KAKO JE
PRIKAZUJU KUR’AN I SUNNET
Dr.Muhammed Ali el - Hašimi
Нема коментара:
Постави коментар