PRIRODA SPAVANJA
Postoje dvije vrste sna:
1. koristan san;
2. štetan san.
Koristan san obnavlja prilagodljivu sposobnost, dok napor i manjak sna uzrokuju hemijske promjene u tijelu i mogu izazvati letargiju i halucinacije. Spavanje je neophodno za tijelo. Za vrijeme sna, bazalni metabolički odnos i tjelesna temperatura padaju i dozvoljavaju tijelu da ponovo uspostavi njegovu potrebnu hemijsku ravnotežu, obnovi bilo koji hemijski deficit i da zadobije svoju kontrolu nakon buđenja.
Pošto je tijelu potreban odmor, postoje dvije vrste istog:
1. prirodan odmor;
2. neprirodan odmor.
Što se tiče prirodnog odmora, on uključuje deaktivaciju prirodnih ljudskih sila, uključujući čula i kontrolu tjelesnih kretnji. Za vrijeme budnosti, tjelesna vlažnost i isparine se otapaju i izgaraju zbog fizičkih kretnji i vježbi. Kada ovakve sile obustave njihove aktivnosti preko opuštanja, tjelesna vlažnost i isparine se uzdižu do mozga koji je izvor i pokretač svake kretnje. Posljedično, pojedinac će zaspati.
Što se tiče neprirodnog sna, on je obično uzrokovan bolešću ili slabošću. U ovom slučaju, tjelesna vlažnost će se povećati, spriječiti normalne aktivnosti mozga i uzrokovati žalost, gubitak vitalnosti i povećano spavanje. Dakle, čak puka budnost ne može spriječiti prodor vlažnosti i isparina u mozak.
Slično stanje umora se javlja nakon pretjeranog konzumiranja hrane, gdje se vrućina povećava u stomaku za vrijeme varenja, a kada digestivni enzimi ne mogu podijeliti polisaharide u njihove konstituirajuće monosaharide i kada oni uđu u krv preko koje se prenose do mozga, ovakav prodor saharoze može uzrokovati smetnje u moždanim funkcijama, gojaznost, depresiju, čak do stepena kome. Gojaznost također može uzrokovati povećana krvna mast i ona može povećati kardiovaskularne rizike. Nadalje, produženo spavanje nije prirodno.
Ipak, san je potreban da osigura dvije esencijalne koristi za tijelo:
Ipak, san je potreban da osigura dvije esencijalne koristi za tijelo:
1. preko opuštanja tijelo ponovo zadobija snagu, energiju i prirodni fizički stepen normalnih funkcija koje bi inače bilo teško kontrolirati; i
2. spavanje pomaže svakom organu da rasporedi svoje gubitke produkata.
2. spavanje pomaže svakom organu da rasporedi svoje gubitke produkata.
Zapravo, za vrijeme sna enzimi, intestinalni sokovi, gastrični sokovi, žučni sokovi i pankreatični sokovi otiču lakše, a posebno kada mozak prestaje da vrši normalne funkcije budnosti. Koncentracija ovakvog prirodnog procesa u stomaku je primjećena preko pada tjelesne temperature i smanjenja stepena bazalnog metabolizma. Zbog ovoga se osjeća potreba za pokrivanjem za vrijeme odmaranja.
Nadalje, stomak se lagano naginje ka spuštanju prema tankim crijevima, a da bi se olakšao proces varenja, zdravije je spavati na desnoj strani. Neko je rekao da je mudrost iza ideje spavanja na desnoj strani da bi se spavanje načinilo ugodnijim, jer srce leži u skladu sa njegovom prirodnom konstitucijom na gornjoj lijevoj strani tijela, a spavanjem na desnoj strani, srce će nastaviti održavati fizičko prilagođavanje tako čineći spavanje blagim.
S druge strane, obično spavanje na lijevoj strani može škoditi srcu, zato jer će to prebaciti pritisak s ostalih organa na srce, dok je također nezdravo obično spavanje na leđima. Ipak, neće uzrokovati štetu odmaranje na leđima bez spavanja. Konačno, spavanje na stomaku je najštetnije za zdravlje.
Na ovu temu, preneseno je od Ebi Umame da je Allahov Poslanik sallallahu alejhi we selem, vidio čovjeka u džamiji kako spava na stomaku. On ga je probudio i ukorio ga govoreći:»Ovo je ležeći položaj stanovnika džehennema.» (Ibn Madždže, 3725; sened je da'if; ali postoji drugi hadis koji ga jača koji biljaže Tirmizi, 2769; i Ahmed, 2/287; Ebu Dawud, 5040;)
Spavanje na stomaku bez opravdanog razloga ne izgleda prirodno i to bi također moglo predstavljati mentalnu konfuziju. Ipak, ako pojedinac spava na stomaku zbog stomačnog bola, ovo ne bi trebalo da bude tako škodljivo sve dok ne postane navikom.
Uravnotežen odmor pomaže tijelu da povrati snagu, osvježava duh i iznosi do punog izražaja adaptivnu sposobnost, a preko nadomještanja sposobnosti, san će ostvariti sklad i spriječiti mlitavost duše. Spavanje za vrijeme dana može proizvesti reumatske bolesti, uzrokovati pomanjkanje pigmenta kože (L. Melanin), uzrokovati upalu slezene (Pat. Splenitis), oslabiti nervni sistem (Pat. Neurasthenia) i oslabiti seksualnu žudnju, osim spavanja ljeti za vrijeme podnevne vrućine.
Najgore od ljetnog spavanja je spavanje za vrijeme ranih sati dana, a čak gore od toga je spavanje u sred podneva za vrijeme kasnih sati dana a prije mraka (poslije ikindije). `Abdullah bin `Abbas je jednom našao jednog od svojih sinova kako spava kasno ujutro, i on ga je probudio govoreći: »Probudi se! Zašto bi spavao u doba kada su ljudske zarade već raspodijeljene?»
Neki od naših predaka su također rekli da dnevno spavanje je od tri vrste:
1. prirodno;
2. očajničko; i
3. idiotsko (slaboumno).
Što se tiče prirodnog, ono predstavlja povremeni drijemež Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi we selem u rano jutro. Druga vrsta je spavanje kasno ujutro, tako uskračujući pojedinca od koristi ovog i budućeg svijeta. Spavanje kasno ujutro također može uzrokovati da pojedinac zadobije opću tjelesnu slabost i malaksalost. Konačno, treća vrsta je spavanje između sredine popodneva i zalaska sunca, a to može uzrokovati slaboumnost.
Postoji drugi nedostatak i zdravstvena opasnost popraćena sa kasnim jutarnjim spavanjem, a osim bivanja prikovanim za krevet, spavanje u sred jutra uzrokuje gnjilenje i kvarenje tjelesnih otpadaka koji su inače odstranjeni zahvaljujući tjelesnim kretnjama i jutarnjom vježbom. Ovakvo propadanje može uzrokovati štetu tkivima i probiti neke interne krvne žile. Inače, a bez odstranjivanja otpadnih tvari iz crijeva i upošljavanjem stomaka sa laganim doručkom kada bi se to pretvorilo u naviku ovo bi moglo postati uzročnikom brojnih neizlječivih bolesti.
S druge strane, obično spavanje na suncu (suncem obasjanom mjestu) može uzrokovati kancerogene izrasline i štetno uticati na epitelijalne ćelije pored uzrokovanja ostalih prikrivenih bolesti.
Spavanje u zasjenu (polu hlad-polu sunce) je također nezdravo. Čak puko istovremeno sjedenje djelimično na suncu a djelimično u hladu je loše za zdravlje.
Ovo je zabilježeno u govoru Allahovog Poslanika,sallallahu alejhi we selem: »Ako sjedite u sjeni i sjena se djelimično uzmiče pred sunčevom svjetlošću, pomaknite se na neko drugo mjesto.» ( Ovaj hadis se prenosi u mnogim verzijama, jedna drugu upotpunjuju i hadis je hasen; Ebu Dawud, 4821; Ahmed, 3/413; Hakim, 4/271;)
Ovo je još jedna indikacija da se ne bi trebalo spavati na suncu ili čak djelimično na suncu.
Dova prije odlaska na počinak
Preneseno je u sahih-ul-Buhari da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi we selem rekao el-Bera` bin `Azibu: »Prije odlaska na počinak, uzmi abdest kao da ćeš klanjati namaz, lezi na desnu stranu i reci:»Gospodaru, predajem se Tebi, stavljam svoju dušu u Tvoju ruku, okrećem svoje lice Tebi, povjeravam svoju sudbinu Tebi, stavljam svoju vjeru u Tvoju zaštitu, veličam Te i bojim Te se. Ja nemam pribježišta od Tebe osim traženja utočišta u Tebi. Vjerujem u Tvoju objavljenu Knjigu i Poslanika kog si Ti poslao.» Neka ovo budu posljednje riječi koje kažeš za tu noć. Ako bi tvoja sudbina bila da umreš tu noć, umro bi kao vjernik.»
Ovo je još jedna indikacija da se ne bi trebalo spavati na suncu ili čak djelimično na suncu.
Dova prije odlaska na počinak
Preneseno je u sahih-ul-Buhari da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi we selem rekao el-Bera` bin `Azibu: »Prije odlaska na počinak, uzmi abdest kao da ćeš klanjati namaz, lezi na desnu stranu i reci:»Gospodaru, predajem se Tebi, stavljam svoju dušu u Tvoju ruku, okrećem svoje lice Tebi, povjeravam svoju sudbinu Tebi, stavljam svoju vjeru u Tvoju zaštitu, veličam Te i bojim Te se. Ja nemam pribježišta od Tebe osim traženja utočišta u Tebi. Vjerujem u Tvoju objavljenu Knjigu i Poslanika kog si Ti poslao.» Neka ovo budu posljednje riječi koje kažeš za tu noć. Ako bi tvoja sudbina bila da umreš tu noć, umro bi kao vjernik.»
(Buharija, 11/93; Muslim, 2710;)
POSLANIKOVA MEDICINA
Ibn Kajjim El - Dzevzijje
Нема коментара:
Постави коментар