U
DANIMA ZUL-HIDŽDŽETA ŠTA NAM JE POŽELJNO ČINITI!
Znaj,
brate i sestro da se vrijeme činjenje dobrih djela doteže tokom čitave godine,
zbog toga zahvaljujemo Uzvišenom Allahu i Njega veličamo. Gotovo da nema jednog
odabranog vremena da prođe, a da ga odmah ne slijedi i drugo odabrano
vrijeme kojem je činjenje dobrih djela posebno drago Allahu, azze we dželle.
Sa
samim prolazkom mjeseca ramazana nastupaju dani zul hidždžeta koji su najbolji
dani u toku čitave godine, a i u ovim danima se obavlja peti islamski šart –
hadždž.
Dobro
djelo u deset dana zul hidždžeta je bolje od dobrog djela u drugim danima. Kao
što se prenosi od Ibn Abbsa, radijaAllahu anhu, da je rekao Allahov Poslanik,
sallAllahu alejhi we sellem: „Nema dana u kojima je učinjeno dobro djelo
Allahu draže od djela učinjenog u deset dana zul hidždžeta.’’ Upitaše:
“Zar ni džihad na Allahovom putu?’ Ni džihad na Allahovom putu osim da čovjek
izađe sa svojim životom i svojim imetkom pa izgubi i jedno i drugo – reče on,
sallAllahu alejhi we sellem.’’ (Hadis bilježi Buharija)
Mnogo
je argumenata koji ukazuju na vrijednost ovih dana. Na vrijednost ovih dana
ukazuje i hadis Allahovog Poslanika, sallAllahu alejhi we sellem: ”Ne
postoje veličanstveniji dani kod Allaha niti dani u kojima su dobra djela draža
Allahu od ovih deset (misli se na deset dana zul hidždžeta). Mnogo u njima
Allaha spominjite et-tehlilom (izgovarajući La illahe illAllah), et-tekbirom
(veličanje Allaha izgovarajući riječi Allahu ekber), et-tahmidom (zahvaljujući
Allahu riječima elhamdulillahi)’’ (Hadis bilježi Imam Teberani sa dobrim
lancem prenosioca kao što je potvrdio šejh Albani)
Na
vrijednost ovih dana ukazuje i činjenica da se Uzvišeni Allah u Kur’anu
zaklinje ovim vremenom “Tako mi zore i deset noći’’ (El-Fedžr, 1-2)
Ibn
Kesir je spomenuo u komentaru ovog ajeta riječi Ibn Abbasa, radijAllahu anhu,
da su to noći prvih deset dana zul hidždžeta. I ovo mišljenje zastupaju
Mudžahid, Ed-Dahak, Es-Sudi i El-Kelbi. Ima i mišljenja da se to odnosi na
deset zadnjih dana ramazana. Treće mišljenje je da se to odnosi na deset dana
mjeseca muharema. Prvo mišljenje je najprihvatljivije.
Kada
se Allah zaklinje nekim od Njegovih stvorenja to upućuje (ukazuje) na veličinu
tog stvorenja.
Upitan
je Šejhul-Islam ibn Tejmijja, rahimehullahu, o deset dana zul hidždžeta. “Da
li su bolji od deset dana mjeseca ramazana?’’ Pa je odgovorio: “Dani
deset dana zul hidždžeta bolji su od zadnjih deset dana mjeseca ramazana, a
noći zadnje trećine ramazana su bolje od noći deset zul hidždžeta.’’
Zamislite,
da su ti dani koji su pred nama bolji od dana zadnje trećine ramazana koje mi
maksimalno pokušavamo iskoristiti.
Šta
je poželjno raditi u tim danima?
Ako
se u našim srcima probudila želja za iskorištavnjem ove velike sezone za koju
nismo znali i niko nam ne može garantovati da ćemo je ponovo doživjeti. Evo
nekoliko savjeta kako da najbolji način popunimo (iskoristimo) to vrijeme.
Namaz
Jako
je poželjno u ovim danima raniti sa izvršavanjem farzova i klanjati što više
nafila jer to su najbolja djela koja približavaju roba Allahu, subhanehu we
te’ala. U jednom hadisu u kojem nam prenosi Sewban, radijaAllahiu anhu,
Poslanik, sallAllahu alejhi we sellem, je rekao: “Padaj što više na sedždu, jer
ti nećeš učiniti ni jedne sedžde, a da te Allah neće uzdignuti za jednu deredžu
(stepen) i njome ti izbrisati jedno ružno djelo.’’
Post
Ovo
je vrijeme i dobrovoljnog posta. Dobrovoljni post bi trebao da bude ibadet koji
je česta praksa svakog muslimana jer prenosi se od Ebu Se'id el-Hudrija,
radijAllahu anhu, da je Allahov Poslanik, sallAllahu alejhi we sellem, rekao:
''Allah će sedamdeset godina udaljiti vatru od osobe koja posti jedan dan na
Allahovom putu!'' (Buharija i Muslim)
Post
je jedan od najboljih načina približavanja Allahu, subhanehu we te'ala. Sunnet
je postiti prvih devet dana ovog mjeseca, kao što stoji u slijedećem hadisu: Prenosi
Hunejde bin Halid od svoje žene a ona od žena Allahovog Poslanika, sallAllahu
alejhi we sellem: "Poslanik, sallAllahu alejhi we sellem, je postio Ašuru,
devet dana zu-l-hidžeta, i od svakog mjeseca po tri dana (bijele dane)." (Tirmizija)
Imam
Nevevi kaže da je postiti ovih devet dana jako poželjno.
Post
na dan Arafata (uoči Kurban-bajrama)
Posebno
treba voditi računa o postu na dan Arefata, za onoga koji nije na hadžu. Ebu
Katada, radijaAllahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallAllahu alejhi we
sellem, bio upitan o postu na dan Arafata, pa je rekao: ''On briše grijehe
za prošlu i narednu godinu.'' (Bilježi Muslim i četvorica autora Sunena). U
Tirmizijevoj se verzi kaže: ''Za onoga ko bude postio na dan Arafata ja se
nadam da će mu Allah oprostiti grijehe za prošlu i narednu godinu.''
Izgovaranje
tekbira, tehlila i tahmida
Jako
je poželjno izgovaranje riječi Allahu ekber, la illahe illAllah,
elhamdulillah. U tom smislu su i riječi Poslanika, sallAllahu alejhi we
sellem, koje prenosi Abdullah ibn Omer, radijAllahu anhu: "Nema
vrijednijih dana kod Allaha, subhanehu we te'ala niti dražih Njemu, od ovih deset
dana, pa pojačajte u njima tehlil (izgovaranje - la illahe illAllah ), tekbir
(veličanje Allaha riječima - Allahu ekber) i tahmid (zahvale Allahu
izgovaranjem riječi -elhamdulillahi)!" (Ahmed)
Imam
Buhari kaže: ''Ibn Omer i Ebu Hurejra, radijAllahu anhum, bi u ovim danima
izlazili na čaršiju donoseći tekbire, pa bi i ostali ljudi sa njima donosili
tekbire. On dalje kaže: 'Omer, radijAllahu anhu, u svome šatoru na Mini bi
izgovarao tekbire. U tom bi ga čuli oni koji su bili u džamiji, pa bi i oni
izgovarali tekbire. Tekbire su izgovarali i oni u čaršiji, tako da bi se Mina
tresla od tekbira. I Ibn Omer bi u tim danima na Mini izgovarao mnogo tekbira.
To je radio nakon namaza, u svojoj postelji, u svome šatoru, na mjestu gdje bi
sjedio, a i tamo kuda bi hodao i to tokom svih dana. Poželjno je tekbire
izgovarati glasno shodno postupku Omera, Ibn Omera i Ebu Hurejre, Allah bio
zadovoljan sa svima njima.
Dakle,
sunnet je u ovim danima učenje: tekbira, tahmida, tehlila i tesbiha.
Sunnet je da to učenje bude naglas: u džamiji, kući, na ulici i svakom mjestu
gdje se može spominjati Allahovo ime. Muškarci uče naglas, pojedinačno, dok
žene uče u sebi. Ovaj sunnet je potpuno iskorijenjen i gotovo da se ne čuju
tekbiri u prvih devet dana ovog mjeseca. Potrebno je one koji su zanemarili
ovaj sunnet podsjetiti na njega. Za oživljavanje zaboravljenog sunneta će biti
nagrada o kojoj govori Poslanik, sallAllahu alejhi we sellem, u slijedećem
hadisu: Prenosi Ibn Amr ibn Awf el-Muzeni od svoga oca a on od djeda, da je
Poslanik, sallAllahu alejhi we sellem, rekao Bilalu ibn Harisu: „Zapamti!"
Reče: „Šta ću zapamtiti, Allahov Poslaniče?" Reče: „Zapamti Bilale!"
Reče: „Šta ću zapamtiti, Allahov Poslaniče?" Reče: „Onaj ko oživi sunnet
od mojih sunneta, koji se bude zaboravio poslije mene, njemu će pripasti
nagrada kao i onome ko ga izvrši, bez toga da se njima umanji bilo šta. A ko
uvede pogrešnu novotariju (bidat), sa kojom nije zadovoljan Allah i Njegov
Poslanik, imat će grijeh kao i oni koji to budu praktikovali, bez toga da se njima
umanji bilo šta od grijeha!" (Tirmizija)
Zato
oživimo ove dane tekbirima i vratimo praksu selefa u našu stvarnost!
Način
izgovaranja tekbira
Od
ashaba i selefa se navode tri forme tekbira.
1.
forma: Allahu ekber, Allahu ekber, Allahu ekber kebira.
2.
forma: Allahu ekber, Allahu ekber, la illahe illAllah, Allahu ekber, Allahu
ekber we lillahil-hamd.
3.
forma: Allahu ekber, Allahu ekber, Allahu ekber, la illahe illAllah wallahu
ekber, Allahu ekber, Allahu ekber welillahil-hamd.
Vidimo
za korisnim ovdje ukazati na to da je tekbira postoje dvije vrste.
Prva
vrsta – opći tekbiri – koji se izgovaraju tokom svih ovih deset dana i u danima
bajrama.
Druga
vrsta – posebni tekbiri – koji se izgovaraju nakon svakog namaza počevši sa
sabah namazom dana Arafata, a završivši se s
ikindijom četvrtog dana Bajrama – to su tekbiri ejamun tešriqa.
Učenje
Kur’ana
Tirmizi
bilježi od Abdullaha b. Mes'uda, radijAllahu anhu, da je Vjerovjesnik,
sallAllahu alejhi ve sellem, rekao: "Ko prouči harf iz Allahove Knjige,
njemu pripada dobro djelo koje se vrednuje do deset puta. Ja ne kažem da je
'elif-lam-mim' jedan harf, već je elif harf, lam je harf i mim je harf."
Udjeljivanje
sadake
Bilježi
Buharija od Mu’aza, radijAllahu anhu, da je Allahov Poslanik, alejhis-selam,
rekao: "Milostinja (sadaka) poništava loša djela kao što voda gasi
vatru."
Klanje
kurbana
Zaklati
kurban je potvrđena praksa Allahovog Poslanika, sallAllahu alejhi we sellem,
koju bi trebao da izvrašava svaki imućni musliman. Dovoljno je da glava
porodice zakolje jedan kurban za svoju porodicu. Poslanik, sallAllahu alejhi we
sellem, je rekao: "Nema Allaha dražeg djela kojeg čovjek može učiniti
na dan Bajrama od puštanja krvi kurbana. Zaklana životinja će na Sudnjem danu
doći sa svojim rogovima, papcima i runom (dlakom). Kurbanska krv stigne do
Allaha (bude primljena kod Allaha) prije nego što padne na zemlju. Zato se i vi
radujte kurbanu." (Ibnu Madže i Tirmizi)
Upitan:
“Šta su ovi kurbani?’’ - Allahov Poslanik, sallAllahu alejhi we sellem, je
odgovorio: “Sunnet vašeg oca Ibrahima.’’ Upitan: “A šta mi od njih imamo?’’ -
Odgovorio je: “Za svaku njihovu dlaku po jedan sevab.’’ Upitan: “A šta je sa
runom?’’ - Allahov Poslanik, sallAllahu alejhi we sellem, je odgovorio:
“Za svaku dlaku runa po jedan sevab." (Ibn Madže i Tirmizi i kaže da
je hasen)
Ko
se približi Allahu, subhanehu we te'ala, klanjem kurbana, prvom prolivenom kapi
krvi kurbana Allah, subhanehu we te'ala, oprašta njemu i njegovoj porodici
grijehe. A ko taj dan nahrani vjernika i podijeli sadaku, Allah, subhanehu we
te'ala, će ga proživjeti na Sudnjem danu bezbijednim i mizan-vaga će mu biti
teža dobrima djelima od bilo kakvog brda na zemlji.
Kao
i za mnoge druge ibadete, tako i za kurban tačno je određeno vrijeme. Kaže
Poslanik, sallAllahu alejhi we sellem: „Prvo čime počinjemo ovaj dan, prvi
dan Kurban-bajrama je da klanjamo Bajram-namaz, potom se vraćamo svojim kućama
i koljemo kurban. Ko tako uradi, postupio je po našem sunnetu."
(Buharija i Muslim)
Allah,
subhanehu we te'ala, kaže (u prijevodu značenja): „Zato se Gospodaru
svome moli i kurban kolji." Izvršavanjem te obaveze širi se osjećaj
milosti prema siromašnim porodicama i potvrđuje humanost. Ovih činom se
zahvaljuje Uzvišenom Allahu na blagodatima koje nam je učinio dozvoljenim za
jelo: „...tako smo vam ih potčinili da biste zahvalni bili. Do Allaha neće
doprijeti meso njihovo i krv njihova, ali će Mu stići iskreno učinjena dobra
djela vaša; tako vam ih je potčinio da biste Allaha veličali zato što vas je
uputio. I obraduj one koji dobra djela čine!'' (El-Hadž, 36-37)
Sunnet
je za onoga ko odluči da zakolje kurban da se ulaskom mjeseca zul hidždžeta ne
uzima ništa od svoje kose, ostalih dlaka tjela i da ne skraćuje nokte sve dok
ne zakolje kurban.
Bilježi
Imam Muslim od Ummu Seleme, radijAllahu anha, da je Resullullahi, sallAllahu
alejhi we sellem, rekao: „Kad ugledate mlađak mjeseca zul-hidždžeta, neka
onaj ko želi zaklati kurban ne skraćuje svoju kosu i neka ne reže nokte dok ne
zakolje svoj kurban."
Na
svakom vjerniku je da iskoristi ove dane na najbolji mogući način. To su dani
pokornosti, pobožnosti, skrušenosti i bogobojaznosti.. U ovim danima treba što
više doviti Allahu, moliti za oprost, klanjati dobrovoljne namaze, učiti
Kur’an, dijeliti sadaku, pomagati prorodici, rodbini, braći i sestrama u islamu,
starim i nemoćnim, djeci i bolesnim, te ih posjećivati u ime Allaha.
Zato
na svakom muslimanu je da ove dane dočeka iskrenom tewbom Allahu,
odustajanjem od svih grijeha i zabluda, jer grijesi spriječavaju i
lišavaju čovjeka blagodati njegova Gospodara, a srce mu čini kamenim, zatim da
se posveti iskrenim ibadetima i činjenu dobrih djela i da ne dozvoli sebi
da mu ova prilika ode u nepovrat.
Нема коментара:
Постави коментар